> >
Nymphomaniac er en vill og poetisk historie om en kvinnes erotiske reise fra fødselen til 50-årsalderen, fortalt av hovedpersonen Joe, en selvdiagnostisert nymfoman.
En kald vinterkveld fnner den eldre sjarmerende ungkaren Seligman henne banket til det ugjenkjennelige i en gate. Han tar henne med hjem for å pleie henne mens han snakker med henne om hennes liv. Han lytter intenst mens Joe gjennom de neste åtte kapitler forteller sin overdådige og saftige livshistorie med mange fasetter, rik på assosiasjoner og plutselige innskytelser.
Kritikerne har ofte delte meninger om filmene til den danske regissøren Lars von Trier – enkelte mener han er en genial visjonær, andre mener han er en sjarlatan.
Derfor er det også knyttet seg endel forventninger til hvilken mottakelse hans kommende fire timer lange sexfilm «Nymphomaniac» ville få. Filmen har skapt en rekke skandaleoppslag på grunn av detaljerte sexsekvenser, men har filmen også kunstneriske kvaliteter som gjør den verdt å se?
Nå har de første anmelderne fått se verket, og de er i stor grad overraskende samstemte: Lars von Trier har skapt et dypt fascinerende filmverk.
– Tragisk, erotisk odyssé
– Etter nesten et års utmattende, orgasmejagende mediehype kommer «Nymphomaniac» som et sjokk. Rystelsen består forsåvidt ikke av filmens glimtvise penetrering og dryppende genitalier, selv om de selvsagt påkaller øyets og kameraets oppmerksomhet. At man går skjelvende og oppløftet fra filmen skyldes derimot at Lars von Trier har levert en dypttenkende, subtilt følsom, flammende sarkastisk og skjellsettende tragisk erotisk odyssé, skriver for eksempel Kristian Lindberg i Berlingske.
Han gir filmen seks stjerner av seks mulige.
Også endel anmeldere utenfor Danmark har begynt å vurdere filmen, blant dem The Guardian som gir fire av fem stjerner. Anmelder Xan Brooks er en av mange som påpeker hvor usexy filmen tross alt er, til tross for eksplisitte detaljer. Det er også en svært krevende film.
– Å snuble over «Nymphomaniac» er som å få et glimt av en middelaldrende dansk mann som masturberer alene i et mørkt rom. Det er kanskje sensasjonelt, det er kanskje også kunst. Men jeg er ikke sikker på at det er ment for offentligheten.
– «Nymphomaniac» irriterer meg, jeg føler avsky, og jeg tror jeg elsker den. Den er som et forhold preget av mishandling: Jeg er nødt til å se den igjen, skriver Brooks.
Intellektuelt stimuli
Fire av fem stjerner gir også The Independent:
– På tross av surrealistiske sexscener er dette et seriøst drama. Mye av «Nymphomaniac» viser von Trier fra hans beste side, selv om det også er latterlige og ekstremt tåpelige øyeblikk underveis, skriver avisa.
Variety påpeker også hvor skuffet man kommer til å bli hvis man går til filmen med den forventning å se noe som likner en pornofilm. Til tross for enkeltscener som dytter på grenser, er mesteparten viet seriøse diskusjoner om kunst, musikk, religion og litteratur.
– Den eneste opphisselsen von Trier ønsker å oppnå er av en intellektuelle sorten, skriver bransjebladet.
Tviler på salgspotensial
Så gjenstår det jo å se hvor mange som faktisk kommer til å se filmen. Von Trier har jo skapt mange skandaleoverskrifter også tidligere, uten å selge så altfor mange kinobilletter.
The Hollywood Reporter tviler på at den kommer til å nå særlig bredt hos et amerikansk publikum, i hvert fall:
– Som vanlig med von Trier kommer kunstfilminteresserte til å sjekke den ut, kanskje i noe høyere grad enn vanlig med regissøren, men billettkjøpere flest kommer til å styre unna – til tross for antatt universell interesse for tematikken i filmen.
«Nymphomaniac» får premiere på norske kinoer 24. januar.
Denne saken ble opprinnelig publisert på film- og tv-bloggen Filtermagasin.no.
Kilde: Dagbladet.no